Thursday, April 9, 2020

Kroonide mäng III. Hirm

Mis mul on enda vabanduseks öelda?

Ainult seda, et istun ausalt kodus. Nagu kästud. Mitte et ma erikarantiini  ja politsei valve alla oleksin määratud, aga - kuskile pole ju minnagi! 

Ainukeses säilinud meelelahutusasutuses - poes - pean ettenähtud pikivahet. Nagu ka teel poodi ja tagasi. Vaatan kõiki inimesi kahtlustava pilguga - mitte et mina neid kardaks, kuid ma kardan, et äkki nemad kardavad mind. Ma ei taha, et keegi mind kardaks, ma olen üsna kahjutu tüüp. Välismaalgi käisin viimati mitu kuud tagasi.
Mulle tundub, et teised tunnevad täpselt samamoodi. Ja nii viskavadki inimesed nüüd üksteisele altkulmu  pilke ja põikavad tänavail üksteisest eemale - äkki ta kardab mind!

Marju Kõivupuu tuletas oma 1-minuti-loengus meelde toreda loo: teeristil kohtuvad palverändur ja katk. Üks plaanib minna Jeruusalemma, teine Bagdadi. Katk ütleb, et tal on plaanis 500 inimest kaasa võtta. 
Kui nad aasta pärast uuesti kokku juhtuvad, pahandab palverändur: "Lubasid 500, ag võtsid 5000!"
"Ei," vastab katk. Mina võtsin 500, ülejäänud võttis Hirm.

Ma ei alaväärista hirmu. Olen oma elus kohtunud inimestega, kes on kõrgusekartusest näost rohekashalliks muutunud - ma olin sinnamaani arvanud, et "näost roheliseks" või "näost halliks minema" on kunstipärane kirjanduslik liialdus. Ei ole. Olen näinud inimesi, kes bussiekskursioonil Alpidesse terved päevad käed silme ees kummuli bussipõrandal värisevad. Üks sellistest tuli järgmisel aastal uuesti reisile - lootuses, et ta nüüd julgeb. Ei julgenud. Kuid mina jäin igaveseks imetlema tema soovi oma hirmust üle olla.

Olen rohkem kui 20 aastat reisikorraldusega seotud olnud. Selle aja jooksul on mitmeid hirmulaineid üle käinud. Reise on tühistatud, sest inimesed on kartnud hullulehmatõbe, linnugrippi, seagrippi...

Sea- ja lihtsalt grippi haigestus 2009. aastal Eestis 124 000 inimest ja suri paarkümmend. Värske tagantjärgi-meenutus sellest on siin. Seagrippi haigestumise kasvu täheldati ka mullu - kas seda pani keegi tähele? Või seda, et et mullu pöördus Eestis gripisümptomitega ühes nädalas arstide poole 6424 inimest. Ühes nädalas. Kuus tuhat. Ühes nädalas.
Täna seisab terviseameti lehel, et meil on positiivseid koroonateste 1207  (0,09 % elanikkonnast) ja surnuid 24. Tunnen omastele kaasa, kuid tahaksin siiski teada: kas need on koroonasse surnud inimesed või oleks nende puhul sama tulemuse andnud mistahes viirusinfektsioon? Ma ei saa midagi parata, et mulle üksinda kodus igasugused mõtted pähe tulevad. Ma mõtlen näiteks sellele, et IGA PÄEV sureb Eestis südame-veresoonkonnahaigustesse 22 inimest.
Kas need on kuidagi "väheväärtuslikumad" surmad?

Maailma terviseorganisatsiooni WHO hinnangul toob gripp maailma igal aastal 3-5 miljonit tõsisemat haigusjuhtu ja kuni 500 000 surma.
Praegusel hetkel räägime me koroona kontekstis maailmas 89 000 surnust.

Tänahommikuses Terevisioonis oli info Islandi kohta - et testitud on ca 40 % elanikkonnast, et nakatunuid on olnud ca 1600, et nendest 600 on olnud mingisuguste haigussümptomitega ja 1000, st rohkem kui pooled nakatunuist ei omanud õrna aimu sellest, et nad on haiged; et surnud on 6 inimest (sh üks turist Austraaliast) ja et Island arvab end kõrgpunkti ületanud olema.

40 % elanikkonnast on testitud. Peaaegu pooled. 6 surnut.
Lähedaste jaoks on surm mistahes tõppe valus teema, kuid - kuidas on seda kõike võimalik pandeemiaks nimetada?

Järgmine infokandja väidab, et Islandil on testitud 5 % elanikkonnast.  Kuid kinnitab samuti, et enam kui pooled positiivseks testitud inimestest ei tea, et neil on koroona-viirus või et neil üldse midagi häda oleks.

Ma kah ei tea ühegi viiruse nime, mis mul küljes on. Vaevalt et sinagi enda omasid tead. Mis me siis nüüd edasi teeme? Jäämegi isolatsiooni elama, sest meil kõigil on viirused? 
Ja kui ma juhuslikult mõnele testijale jalgu jään ja ta minu seest terve rea erinevaid haigustekitajaid leiab, mis siis? Minu seest, kes ma viimati olin korraks nohus aasta tagasi ja eelviimati haige 25 aastat tagasi? Võtame kõik mu viirused ükshaaval ette ja tapame mingite keemiavärkidega ära? Kas mina saan siis kuidagi tervemaks? Veel tervemaks? Või saab minu immuunsüsteem siis nii palju tuksi keeratud, et järgmise mistahes viiruse korral saab öelda: suri sellesse?
Aga ringi liikuda ma siis ju ikka ei tohiks? Sellepärast, et mina oma viirustega olen terve, aga keegi teine ei talu seda, et mina terve olen ja jääb minu (nägemisest) haigeks? Aga kas see nõrk ja haige tohib ringi liikuda? Ma lihtsalt mõtlen. Haige värk...

Eelmine näide - testitud on 40 % ja testitud on 5 % - ilmestab eriti hästi seda, mis praegu meedias toimub. Igasuguses meedias - nii peavoolus kui sotsiaalmeedias. 

Kõik tõlgivad kõiki ja loomulikult on kõigil kiire.

Kõigil on kiire. Reedel haigestus Tabivere sotsiaalkeskuses 2 vanurit ja 3 töötajat. Testid tehti neile järgneval kolmapäeval, vastused pidid saabuma neljapäeval. Kuid juba teisipäeval oli Delfis uudis, kuidas Tabiveres on nakatunud 29 hoolealust ja 2 töötajat (mis sellest, et hoolealuseid on selles asutuses kokku 24). 
Neljapäevaks on artikli juurde ilmunud vabandus ja parandus - 31-st sai 5 - aga kui paljud loevad ühte artiklit kaks korda?
Klikk-klikk-klikk. Kiire, kiire. Kuid mõne inimese jaoks on hirm taas toidetud.

Kiire on nii tegijatel kui lugejatel. Kes see ikka märkab, et Itaalias avaldatud pilt, mis räägib koroonakatastroofist USA-s, - et täpselt sama pilt on ka vastupidises kontekstis, USA-s avaldatud teksti juures, mis räägib koroonakatastroofist Itaalias...

Kui tahad paanika külvamises areneda, siis õpi parimatelt 

Samad kaadrid sobivad hästi nii Itaalia kui ka USA olukorra kirjeldamiseks.

Foto FB-st, Priit Vlgu kontolt.


Ja mida ma siis nüüd pean arvama kõigist nendest sõjaväeautode paraadidest Itaalias? Või nendest kirstuhunnikutest? Tegelikult saaksin ma ka Eestis mõne matusebüroo nurgast ilmselt kirstuvirnapildi teha.  Ma ei väida midagi, ma olen üksinda kodus ja mõtlen. Et lapilistest ajateenijatest ja Kuressaare sõjaväetelgist saaks ka ilmselt erutava foto teha...

Kõik tõlgivad kõiki. Meil on selline tore lehekülg nagu propastop.org, mis püüab paljastada valeinfot levitavaid artikleid. Iseenesest väga tore. Kuid propastop tõlgib samamoodi - tema viimane artikkel "Levib eestikeelne video, mis levitab koroonakriisist valeväiteid" on tõlge saksakeelsest analoogiliselt leheküljelt correctiv.org. Kõneksolev video ise (46 minutit pikk) asub siin
Jah, Telegram ei ole ehk kõige tõsiseltvõetavm netileht, kuid antud juhul ei oska ma videole ega seal väljendatule ka midagi ette heita. Sel ei raiuta, et "nii on". Seal esitatakse neidsamu küsimusi, mis minugi peas keerlevad. Virchowi kliiniku vastuväide videole "Võtted on tõepoolest meie haiglas filmitud, kuid mitte Covid'i-kahtlustuse osakonnas, pealegi on need filmitud ilma haigla poolt luba küsimata" tekitavad minus uue küsimuse - kas siis, kui oleks luba küsitud, oleks Six saadetud filmima "õiget kohta"? Mõnda intensiivosakonda, kus sõltumata koroonast on üldjuhul alati sebimist?
Või järgmise haigla vastulause. Filmis ütleb reporter, et selles haiglas pole ühtegi koroonaghaiget. Haigla vastab: "Tänase, 3. aprilli seisuga, on kliinikus ravil 8 koroona-patsienti". See võib vabalt tähendada ka seda, et  hetkel, kui filmiti - nädal-poolteist tagasi - ei pruukinud tolles haiglas tõepoolest ühtegi koroonahaiget olla... Aga siis ei saa ka väita, et filmis on esitatud valeväited?

Sealt edasi kerkivad minus järjekordselt küsimused: kui hõivatud siiski on need meie haiglad ja  "eesliinil olijad". Kui me koroonaviiruse hirmus oleme ära jätnud ja edasi lükanud suures koguses plaanilisi operatsioone, siis kuidas saab praegu haiglates olla mingi "eesliin"? Ma saan aru, et häirekeskusesse helistavad ärevusse aetud inimesed ja seal on kõnede hulk mitme(kümne)kordistunud.  Et täpselt samal põhjusel on üle koormatud perearstid ja võib-olla veel mingid kohad -  aga haiglad - seal peaks minu meelest elu praegu peaaegu et lust ja lillepidu olema? Seda on mõned meditsiinitöötajad ka salasosinal kinnitanud, kuid kuna ühiskond on võtnud kohustuseks kõnelda õõnsa hauamatja häälega, siis neid, kes seda avalikult tunnistada julgeks, eriti ei ole. 

Vaikselt siiski hakkab tulema. Näiteks ei pruugi emeriitprofessorid enam midagi karta - pension jookseb, kuulsus on käes, midagi suurt kaotada pole. Nii on Angela Merkelile avaliku pöördumise saatnud Mainzi ülikooli emeriitprofessor, Meditsiinilise Mikrobioloogia ja Hügieeni Instituudi pikaajaline juht Sucharit Bhakdi. Kena aus mees, hunnik teadustöid tagataskus - seega peaks ju olema aktsepteeritav arvaja...

Suchart küsib, kas me ikka teame, mida me oma riigile ja inimestele (st Saksamaale) teeme? Milliste andmete alusel? Et kui peaks selguma, et COVID-19 viirusel pole märkimisväärselt suuremat ohtlikku potensiaali kui juba praegu maailmas ringlevatel koroonaviirustel, siis on kõik vastumeetmed ilmselgelt ülearused. Tema väitel ei erine käesolev viirus oma ohtlikkuse poolest traditsioonilistest koroonaviirustest. Et maailmas külvatakse praegu subjektiivset hinnangut, teatades viirusega seotud surmajuhtumitest kohe, kui surnul esines viirus, arvestamata kõiki muid tegureid. Või teisisõnu - inimene suri KOOS koroonaga, mitte koroonaSSE.
Itaaliat kasutatakse tema sõnul võrdlusstsenaariumina, jättes arvestamata Põhja-Itaalia õhusaaste. WHO hinnagul on see Itaalia suuremates linnades ka ilma koroonata põhjustanud rohkem kui 8000 täiendavat surmajuhtmit aastas. Lisaks elab 27,4 % selle riigi kõige ohustatumast elanikkonnast koos noortega, Hispaanias on see protsent  isegi 33,5%. Saksamaal on see vaid 7%.

Vanasti tuli tarkuse saamiseks pikk ja aeganõudev tee Lapi targa juurde ette võtta, nüüd piisab, kui keegi saadab kuskilt kaugelt mingi info. Sest see seal kaugel on kindlasti "päris"-tark. Nii jõudis minuni Islandi kaudu info, mis Eestis oli tiirelnud juba mitu nädalat varem. Teate küll, see lugu, kuidas hinge kinni hoides saab testida, kas sul on koroona või ei. Kui saatjale sai öeldud, et see on vana lugu ja Eesti meditsiinitöötajate poolt ümber lükatud, sai too pahaseks - ta sai selle info Austraaliast, oma bossilt, ja boss juba mingit tühja jama ei levita ja mina peaksin üldse ikka väga ettevaatlik olema.

Ma olengi. Ma istun kodus. Ja mõtlen. Mõtlemise kohta leidsin hiljuti kuskilt toreda peotäie tarkuseteri.
  • Mida vähem mõtled, seda rohkem on sul mõttekaaslasi. 
  • Raske on näidata tõde sellele, kes on juba näinud televiisorit.
  • Inimese aju on imepärane organ - see töötab 24/7, sünnihetkest momendini, mil sisse lülitatakse televiisor.
  • Tarkade inimeste ainus probleem on selles, et nad mõtlevad, et teised ka mõtlevad.
  • Kui Aristoteles mõtles välja loogika, korraldas ta suure peo ja tappis selleks 40 oinast. Sellest ajast peale oinad ei armasta loogikat.
Ma mõtlen sellele, kui suur hulk inimesi on kaotanud ja kaotab oma sissetuleku - ja mida see ühel päeval meile tähendab, kui niigi on kolmandikul Eesti elanikkonnast enne palgapäeva käes vähem kui 100 eurot. Kui siis ühel päeval enam pole sedagi - kuidas me siis ennetame depressiooni ja suitsiidide kasvu?
Rääkisin täna sõbrannaga Tšehhist. Ta ütles, et teda pole küll koondatud, kuid koormus ja palk on langenud 60 % peale tavalisest. Et sellega ei ela ära - üürid jms saab makstud, kuid süüa tahaks ka... Et ühe-kaks kuud ehk venitab kuidagi ära, rohkem küll mitte.

Ma mõtlen sellele, et miks meile serveeritakse versiooni "USA-s on nakatunud ligi pool miljonit elanikku", aga jätame ütlemata, et see on 0,15 % elanikkonnast. Ma tahaksin iga kord, kui keegi mingi suure numbriga lajatab, saada sinna kõrvale protsenti.

Ma mõtlen sellele, et vastuvoolu ujuval piiranguteta Rootsil on tänase päevaga WHO koroona-lehel 793 surma ehk 0,008 % elanikkonnast. Ühena esimestest igasugused piirangud kehtestanud Hollandil 2396 ehk 0,01% elanikkonnast.
Seega on - vähemalt täna veel - Hollandi suremus kõrgem kui Rootsi oma. Ma tean, et see seis võib  muutuda, aga - kui ei muutu?
Norral on 104 koroonasurma ehk 0,002 % elanikkonnast. Miks nii vähe? Kas seepärast, et võrreldes Hollandiga on seal nii hõre asustus? Suurlinnades ja tiheda asustusega aladel on ju mistahes viiruse levik kiirem ja tõhusam, see on siililegi selge, Siis peaks ju meie maarahvas ka üsna heas seisus olema? Või hoopis sellepärast, et norrakad on nii neetult sportlikud ja käivad iga ilmaga oma imelistes mägedes turnimas?
Ma ei tea, ma lihtsalt mõtlen.

Ma mõtlen, et miks nad selle C-vitamiini ja koroona seostest rääkiva artikli Maalehest ja Delfist maha võtsid - väidetavalt ei läbinud artikkel faktikontrolli. Miks ei võiks sellisel juhul peavoolumeedia paluda mõnda eksperti, kes minu pärast kasvõi punasega valeväited esile toob. Mahavõtmine jätab mulje, et midagi varjatakse - eriti kui koroona ravi või vähemalt ennetus peaks  peaks lihtsa C-vitamiini abil võimalik olema. Postimehes on ilmunud samateemaline artikkel, lihtsalt teistelt tegijatelt, mis samuti kinnitab C vitamiini positiivset mõju. Miks üks artikkel sobib ja teine mitte? Ja miks ma ei ole mitte kedagi kusagil kuulnud lisaks igpäevasele issameiele - peske käsi ja 2x2 -  seda laulu täiendamas C-vitamiinilise toidu soovitamisega? Kahju ei saa see ju ometi teha?

Ma mõtlen, et nii paljud kardavad. Ega need vaesed poliitikud suurt muud teha saanudki kui üksteise sabas kõik ära keelata ja riigid lukku keerata.
Austria on lubanud pärast lihavõtteid mõningaid järeleandmisi teha, Saksamaa on vihjanud, et "nädal pärast lihavõtteid". Loodetavasti saavad siis ka teised - vaikselt üksteise sabas -  jälle üht-teist lubama hakata...
Aga hirmud niipea ei kao. Juba räägitakse uuest, sügisesest koroonalainest...

Ja siis ma mõtlen, et vist ikka ongi koroona kommunikatsiooniviirus, mis ei peegelda meditsiinilist katastroofi, vaid tänapäeva infoühiskonda... 

Ma olen ikka veel kodus, oma toas, ja pole täna isegi poes käinud.  Lihtsalt infoks - juhuks, kui keegi mind kartma peaks...

43 comments:

  1. Eks HIV/AIDS puhul oli ju samamoodi. Hakati nägema haiguste sügavamaid tekkepõhjusi ning vallanduski hirm ja paanika.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nii on..
      Ja mis mõtlemapanev,maaila suured doktorid ja teadlased on korduvalt öelnud ja tõestanud,et sellist haigust,nadu AIDS ju tegelikult pole,on IMUUNSUSSÜSTEEMI puudulikus,nagu on seda: astma,psorjaas,leeteid,valgeveresus,rôuged jne.
      Sellepärast pole ka olemas konkreetset ravimit aids jaoks

      Delete
    2. AIDS on lühend - Aquired Immunodeficiency Syndrome ehk omandatud immuunpuudulikkuse sündroomi.

      Delete
    3. AIDSi põhjustab HIV ehk HI-viirus. See viirus on nii kaval, et nakatab valgeid vereliblesid kes muidu võitlevad bakterite ja viirustega. Ega inimene ei sure sellesse HI-viirusesse, vaid teistesse haigustesse, kuna enda immuunsüsteem ei saa võidelda. Seened, bakterid, viirused- kõik leiavad , et nõrgestatud organismis on hea pesitseda.
      On olemas HIV ravim, mis hoiab viirust kontrolli all, siis ei saa ka valgeliblesi nakatada.
      Ja siis ei teki ka AIDSi. AIDS on siis, kui organism on HIV tõttu nii nõrk, et teised haigused vohavad. See on lõppfaas.

      Delete
    4. Pole teemaga kursis, laiendaksid ehk mõtet või suunaksid infole? Tänan

      Delete
  2. Ma lihtsalt mõtlen, et olen teiega vägagi ühel meelel.

    ReplyDelete
  3. vaata The HighWire 4-5 viimast saadet ära :) saad rohkelt inpiratsiooni

    ReplyDelete
  4. Täiesti õige mõtisklus...

    ReplyDelete
  5. Hea lugemine, oma peaga mõtleva inimese mõistlik mõtisklus.

    ReplyDelete
  6. Tõesti hea lugemine sest ma olen ka väga palju sarnaseid mõtteid mõelnud - eelkõige, mis puudutab suhtarve ning nende kajastamist.

    ReplyDelete
  7. Ma alustan lõpust, sest ma lihtsalt ei viitsinud tervet teksti läbi lugeda. C-vitamiini toime ravina Covid-19 tingitud haiguse puhul ei ole teaduslikult tõestatud ja seepärast võetakse ka neid artikleid maha. Teaduslik tõestus vajab uuringuid ja aega ja see, et mõned arstid on seda mõne juhtumi puhul näinud töötavat ei tee sellest veel ravimit.
    Ja pisut ka sellest "gripp, seagripp on hullemad kui Covid-19"
    Esiteks, need teised viirushaigused ei ole massiliselt ülerahvastanud intensiivravi osakondi. Teiseks, praegune viirus on väga-väga nakkav. Kolmandaks, meetmed, mis on kehtestatud on kehtestatud selleks, et meditsiinisüsteem ei kukkuks kokku. Kui meditsiinitöötajad haigestuvad, siis isegi kui nende endaga midagi ei juhtu, siis nad ei saa töötada. Eestis on niigi tervishoiutöötajatest puudust. Lisaks on väga paljud tervishoiutöötajad Eestis riskirühmas, kellele viirus võib mõjuda surmavalt. Jälle, meil on niigi vähe tervishoiutöötajaid ja kui me seame nemad ohtu, milles nad niigi on, siis me kõik kaotame.
    Lõpetuseks, tuleb aru saada, et riigid ei võitle mitte selle nimel, et viirusest lahti saada ja et see ära kaoks, vaid selle nimel, et võita aega leida parimaid viise kuidas see viirus seljatada. See ongi see "flatten the curve" meetod - ehk, et viiruse pidurdamine annab võimaluse säästa inimelusid (mitte ainult koroonahaigeid, vaid ka muude haigustega inimesi). Alternatiiv sellele oleks enam-vähem see, mis toimus Itaalias ja noh, ega sealgi ju majandusest miskit alles ei ole. Müürilehes oli just hiljuti väga hea artikkel sellest, kuidas eestlased on praeguses olukorras käitunud. Seal oli üks väga tabav mõte: mida efektiivsem on meie käitumine, seda väiksemad tunduvad põhjused, miks me niiviisi käitume.

    ReplyDelete
    Replies
    1. suur tänu, et võtsid vaevaks loogika siia tagasi tuua.

      Delete
    2. Asjalik kommentaar mitte nii asjalikule kirjutisele.

      Delete
    3. Õige! Mul on nii jea meel, et
      Keegi võttis varvaks kirjutada üks pikk ja mõistlik kommentaar! Aitäh!

      Blogipostitus on nähtavasti kirjutatud mitteteadja poolt ja võib kahjustavat mõju avaldada lihtsameelsetele inimestele, kes ise ei oska mõelda.

      Delete
    4. Ehe näide inimesest, kellel on kiire, et isegi ei viitsi süveneda et tekst läbi lugeda ja kirjutab pika nn arvamuse, ehk noppeid meedia kajastusest mis põhineb teatud organite jaoks kasulikuks moonutatud nõ faktidest.

      Delete
    5. Covid 19 ei ole väga-väga nakkav viirus. Nakkavam, kui enamus hooajalisi grippe, aga "väga-väga" on suur liialdus.

      Delete
    6. Vitamiinid, sh C-vitamiin ei ole minu teada otseselt ravim ja keegi ei keela seda kasutada, kui ma tahan. Apteekides täiesti käsimüügis, järelikult täiesti legaalne kaup ehk teaduslikult tõestatult lubatud kasutada.
      Minu toetan siin kirjutatud arutluskäiku.

      Delete
  8. midagi mõistlikku taas üle pika aja :)

    ReplyDelete
  9. Aga minule ei anna rahu see, et mingi ÜRO keelustas 70.nendate superravimi. Olen kunagi testinud - toimib... Aga siis elaksid kodanikud liiga pikalt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kui korona Eestile ligi hiilis, siis käis uudistes läbi, et EMOsse tekkisid “imeravim MMS” mürgistustega patsiendid. Imeravimit ei ole olemas. Platseebo on tõhus, jaa, aga sa võid suhkrutabletti võtta ja tal on sama toime, mis mistahes muul imeravimil. See on lihtsalt platseebo.

      Delete
  10. 6000 gripihaiget on 0.5% Eesti elanikest. Ilma piiramata nakkuks koroona 10-40% inimestest (u 260 000 in), neist pool jääks haigeks (130 000 in), 10% vajaks haiglaravi (palju pikemat ja kallimat kui gripiga; 13 000 in vs u 2000 gripihaiget), viimastest 10-20% hukkub (vähemalt 1300 in vs 100 in gripi tõttu). Suurusjärgu vahe. Ja see, et kõik see koormus tuleb tervishoiusüsteemi kõigile muudele postituses nimetatud tõbedele lisaks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Pane ka viide oma faktidele, teaduslikele uuringutele antud arvude osas. Oleks viisakas, eriti kuna postitad anonüümslet.

      Delete
  11. 1) 6000 gripihaiget oli ühes nädalas. 2) Praeguste andmete järgi jäävad haigeks vähem kui pooled nakatunud, seega vähem kui 130 000 inimest. Seagrippi haigestus 2009. aastal Eestis 124 000 inimest, seega räägime ikkagi ühesugustest suurusjärkudest. 3)Ma saan väga hästi aru ka sellest, et hingamisaparaatide nappuse tõttu püütakse hooaega hajutada. Kuid äsja ilmus uudis, et teadlased on avastanud veel 6 koroonaviirust. Ja minul on haiglas täna-homme vähki suremas väga hea sõber, telefoniga ta eenam rääkida ei jõua - ja ta on pidanud seda lõputeekonda astuma päris üksinda, ilma ühtegi lähedast nägemata, sest meil on koroona... Valu valu vastu? Kes mõõdab neid valusid?


    ReplyDelete
  12. Aitäh, Ulvi - asjalik lugemine, väga värskendav praegusel ajal! Kirjutage kindlasti edasi!!!

    ReplyDelete
  13. Armas anonüümne kodanik, väide, et C vitamiini tõusus ei ole teaduslikult tõendatud - räägivad vaid med.süsteemi sisesed inimesed ja see eelkõige näitab selle inimese enda harimatust.
    Mina leidsin siit - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=c+vitamin
    56544 artiklit , mis pole mitte vähe.

    See, et meie Eesti meedikud ei oska lugeda teadusallikaid ja ei vaada Pudmed keskkonda - pole ammu enam uudis.

    Samuti on ka MMS i kohta palju teadusartikleid ja tõendatud, et see tervendab ka koroonat, kuid ravimitööstusele oleks selle vahendi avaldamine süsteemi hukkatus. Nii lihtne see ongi.

    ReplyDelete
  14. Hea lugemine, täpselt minu mõtted ;)
    Kuidas kommenteeriksite seda: https://www.thelocal.de/20200402/how-german-scientists-hope-to-find-answers-on-coronavirus-in-countrys-worst-hit-spot
    Meie meedias sellest muidugi ei räägita. Ise ei oska kommenteerida, kui usaldusväärse allikaga tegu on. Samas usun, et mingi tõetera seal on. Kui koroona leviks ostukorvidelt vms, siis ma peaks tõenäoliselt ammu haige olema. Vaadake millised poodides ostukorvid on? Ma käin vähemalt poes korra päevas (ei kasuta maski ega kindaid), vahest isegi 3 korda päevas.
    Samuti sai kuskilt loetud, et mingi protsent inimesi pidavat selle haiguse suhtes juba immuunsed olema- aga ei mäleta enam allikat. Mina usun, et koroona saab levida vaid siis, kui sul on reaalselt kokkupuude haigega. Ja nõrk immuunsus kindlasti soodustab haigestumist. Mul tuttav oli mingil peol koos koroonahaigega. Peol osalejatele määrati kohe karantiin, keegi neist ei haigestunud. Kuidas seda siis kommenteerida?

    ReplyDelete
  15. "Seagrippi haigestus 2009. aastal Eestis 124 000 inimest ja suri paarkümmend." on täiesti vale väide. Lingitud tekst ütleb, et "Kokku haigestus sel aastal Eestis grippi hinnanguliselt 124 000 inimest." ja et "Maailmas 2009. aastal umbes miljard inimest nakatanud seagripp jäi Eestis suurema tähelepanuta iga-aastase hooajalise gripilaine tõttu."

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Aitäh parandamast - et 124 000 haigestus grippi ja mitte seagrippi. Tegelikku sisu see ju ei muuda.

      Delete
  16. Hästi kirjutatud! Mõtlesin ka nii, numbreid ei pannud ritta. Enam ei mõtle, ei raatsi. Küllap ka see hullus möödub. Muidugi, mis pärast seda saab, kui viirust enam ei ole, on palju põnevam.

    ReplyDelete
  17. Leidsin sellest kirjatükist palju mõtteid, mis mul endalgi pähe on tulnud. Soovitan lugeda ka Hans Roslingi raamatut Factfulness, see on ka eesti keelde tõlgitud. See raamat annab hea ülevaate sellest, kuidas me tihti meedias kajastatud numbreid valesti tõlgendame. Rosling soovitab vaadata numbreid protsentides, mitte absoluutarvudes ning võrrelda neid teiste näitajatega. Näiteks Eestis sureb Statistikaameti andmete järgi ligi 1300 inimest iga kuu, miks me räägime ainult neist 25 inimesest, kes on surnud koroona viiruse kaasabil? Kui nende keskmine vanus on üle 70, siis tuleks ju vaadata ka keskmist eluiga, mis eesti meestel sinna 70 kanti kipubki jääma. Ja võib-olla oleks nende eluküünal kustunud järgmisel kuul mõne teise terviserikke tõttu ka ilma koroonata. Aga mõistan ka seda, et peame olema praegu rohkem ettevaatlikud olema, et haiglatel jätkuks ruumi ka muude haiguste raviks. Kuidagi erilise tähenduse on nüüd saanud 1980ndatel plankudele ja majadele kritseldatud "Haiguste ravi garanteeritud", mis tol ajal täiesti seosetu fraasina tundus.

    ReplyDelete
  18. Eestis haigestus 2018/2019 hooajal grippi hinnanguliste arvestuste järgi 45 - 55 000 inimest. Gripist tingitud tüsistuste tõttu on suri 57 haigestunut. Karoona on ametlikult möllanud eestimaa pinnal 4 nädalat ja surnuid 25....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Justnimelt, ja seda meeletute pingutustega vältida levimist!

      Delete
  19. Väga hea lugemine. Mul tekkis veel see mõte väidetava sügisese uue haiguse puhangu kohta, et mille järgi nad seda ennustavad? Mõne teise riigi näitel? Pole ju ükski riik meist ajas nii kaugel ees. ���� Kui kuulata ennustajaid, kaardimoore, kes ennustavad septembriks paanikat, siis ilmselt on see koolilaste paanika. Algab ju kool ja kõigil on õppetase väga erinev seoses kevadise koduõppega. Eks tekitab hetkeks segadust ja paanikat küll.
    Ja üldse milleks see kõik? Siin on midsgi muud teoksil, asi ei ole haiguses. Aga mis on teoksil? Mida rahvale ei räägita?! ��

    ReplyDelete
  20. Isemõtlemine on kahtlemata tore tegevus, aga mõne suuna võiks mõtlemiseks lisaks võtta. Näiteks - mis ühiskond me oleme, kui otsustame maha tõmmata mingid nõrgemad ükskõik millistel kaalutlustel ? (Seda probleemi võib näiteks ekstremaalselt illustreerida - keegi peab surmanuhtlust läbi viima, ehk siis tapma inimesi - juba see on eetiliselt üsna raske küsimus). Otsustame, et risk "paratamatult eluõhtul olevate" surmaks on piisavalt moraalselt väike, et püha eesmärk kaalub üles (milline iganes). Siis on veel puudega tegelased, need mõtlemisvõimetud - mis neist kasu on ? Hakkame süstima ? Ja nii edasi. Majandusreligiooniga ühiskond on ebaeetiline.

    Karantiini peamine eesmärk ei ole ära hoida surmasid koroonasse, vaid surmasid haiglajärjekorras, ja raskemini pihta saanud riikide näited just sellest räägivadki. Ülekoormatud meditsiinisüsteem tingib selle, et surevad lisaks koroonahaigetele ka muud - sealsamas haigla sabas.

    Eesti ei ole (seni) oluliselt pihta saanud, põhjuseks arvata ka hajaasustus ja õigeaegsed meetmed. See on otsatult tore. Meil on ka oma näide, taskuformaadis, Saaremaa kujul, mida tähendaks alternatiiv. Mujalt maailmast kostev paraku räägib peamiselt seda, et meil on vedanud.

    Parem ei kommenteeriks "USA protsenti rahvastikust" - selliste arvutuste eeldusteks on lähtepunkt, et USAs on asustus jaotunud ühtlaselt ja viiruse saavad (või jätavad saamata) kõik korraga ?

    Mis aga puutub meediakajastustesse - tähelepanelik vaatleja märkab, et kui Aktuaalne Kaamera räägib apteegist, näidatakse tavaliselt pilti mõnest apteegist, sageli on kaadris ka plakat "180 päeva apteegireformini" vms - küllap on tegemist võika vandenõuga ? Igal juhul tuleks ju ometi teha iga kord uus klipp, sest tegelikult pole enam ammu mingeid apteeke olemaski ja meid halastamatult petetakse vanade kaadritega? (kas on eetiline paanikateemalisi klippe taaspealkirjastada, on teine teema).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Olen selle kõigega nõus. Surmanuhtlusest veel parem näide oleks eutanaasia.

      Delete
  21. Olen ise nö eesliini töötaja.
    Ma arvan, et autor ei ole näinud ühtegi 50+ inimest, kes hingeldab nagu kala, sest õhku ei jätku... kõik küll ei ole sellised, aga väga paljud on. Ja paljud neist on saanud selle viiruse tänu kellegi teise suhtumisele, et see viirus on ülehaibitud ja meediakära on paanika tekitamiseks. Ma arvan, kui te oma lämbuva vanaema lükkaks autosse mis viib ta 15m2 suurusesse ruumi, kus on juba ees 5 samasugust lämbuvat kõhulahtisusega patsienti, ja kui vanaema ei taastu, lükatakse ta kuskile konteinerisse, ja krematooriumusse... ehk reaalselt te teda enam ei näe, pärast autosse lükkamist... ehk mõtlete teisiti. Eesti tervishoiusüsteem suudab veel toimida. Üleujutust ei ole olnud. Aga täpselt niikaua kui inimesed jälgivad karantiini. Minu hinnangul turvaliste koduseinte vahel, üksnes kollase meedia info põhjal jagatud propagandaartiklite jagamine, mis julgustab inimesi karantiini rikkuma, on kuritegelik. Hooldekodud ja haiglate koroonaosalonnad ootavad töökäsi appi. Tehke oma päev huvitavaks, ja minge pakkuge abi. Küll reaalsus ka teieni jõuab :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hea Anonymus, raporteerin, et ei ole näinud sellist pilti, sest ma ei ole meditsiinitöötaja. Raporteerin, et läbisin eelmisel nädalal Tallinna Tervishoiukõrgkooli poolt korraldatud kiirkursused hooldamises ja olen valmis appi minema. Kuid samal ajal on minu väga hea sõbranna vähi kõige viimase staadiumiga haiglas. 2-3 päeva veel, ütleb poeg, sest emal enam rääkimisjõudu pole. Kuu aega pole keegi tema juurde saanud, sest meil on koroona. Ma ei tea, mida võib tunda see inimene, kes elu viimase kuu on kogu maailmast ära lõigatud - võib-olla on see ok, aga võib-olla mitte. Päris kindlasti ei ole see ok mahajääjate jaoks. Eestis sureb vähki keskmiselt 10 inimest päevas, eriolukorra algusest siis ca 300 inimest. Üksinda. Ka see on reaalsus.

      Delete
    2. Mul oli vanade sugulastega juttu, et mida teha, kui nüüd peaks midagi kriitilist juhtuma. Nad on kohati seda meelt, et pigem jääks koju omade keskele surema. Mina seda väga üheselt ei võta muidugi, sest see jääks minu hingele mingitpidi kohe kindlasti. Aga teemapüstitus on väga oluline.

      Delete
    3. Minu 64-aastane vanaema on südamehaige, ühest kopsust pool eemaldatud kasvaja tõttu, astmaatik. Olnud ka peaaju infarkt. 800m kaugusele poodi läheb mitme vahepeatusega. Poodi jõudes hingab nagu anonüümne kirjeldas. Väita, et selliste sümotomitega (hingamisraskused) inimene on koroonahaige on minu arvamusel hirmu külvamine.

      Delete
  22. Tõeliselt hea meel, et see kõik kirja pandud ja välja öeldud sai! Kui inimesed rohkem fakte usuksid selle asemel, et enda igavat rutiini mingi "põrutava kriisi" ja kaosega vürtsitada, ei oleks sadade miljonite inimeste elud majandusliku krahi tõttu aastateks tuksis ja kogu see tsirkus oleks olemata jäänud.

    ReplyDelete