Sunday, July 8, 2018

Mina ise Islandiga

Mmmminaise, minaise... 
No ma ei ole ju esimest korda siin, eksole. Islandil, ma mõtlen. Ja kuna ma eelmistel kordadel olen kõik imekaunid postkaardivaated ära pildistanud ja postitanud ja üldse igati kena ja korralik turistinime olnud, siss maisaa ju uuesti samasuguseid pilta panna...   niiet ma nüüd olen seekord ise Islandiga (peaaegu) iga pildi peal. Täpsemalt - Lõuna-Islandiga.

Elu Islandil on lill. No vaata ise:

Mina ja lupiinid.
 Lupiinid ilma minuta, aga see-eest sinise taevatripsuga.
 Lupiinid autodega.
 Lupiinid kinnisvaraga.
 Eesti Ema nr. 3 on kohal - jee!
 Fotosessiooni "Lillekesed rohus" viimane stseen.

Kui Sa nüüd mõtled, et elu ongi nii ilus, nagu piltide pealt paistab, siis ma pean Sulle muidugi väikese pettumuse valmistama. Eestimaa suve sees on ehk natuke raske endale ette kujutada, et siinses pealinnas Reykjavikis rehkendati juunikuu viimase 30 aasta kõige päiksevaesemaks - terve kuu peale kokku saadi ainult 71 päikesetundi. Kogu riigi  keskmiseks õhutemperatuuriks juunikuus saadi 8,6 kraadi ja sellega on tehtud viimase saja aasta rekord.
 "Vaadake neid kahte - need kavatsevad keset Islandi suve surnuks külmuda!", kommenteeris pruutkokk seda pilti veisspuugis. Tšehhitar Lucie'ga teemandirannas. Ainult et teemandid on vaatamata kõigile temperatuuridele hetkel ära sulanud...
 Kui tavaliselt eksponeerib Island basaltsambaid sambavaates, (antud juhul Dverghamrar - Kääbuste Kaljud. Islandlaste arvates elavad siin 20-30 sm pikkused kääbused) ...
 siis järgmisks on sambad pealtvaates. Pealtvaatamise koht kannab nime Kirkubjaerklausturgolf.

 Noh ja mida ma nüüd siis teen???

  Lõunarannik I
 Lõunarannik II
 Uhvo?
Hraun. Samblane hraun. Ma ei pea silmas sellenimelisi küpsiseid, mis maitsevad umbes nagu "Kalevi" ananassikommid. "Hraun" tähendab  laavavälja. Selle hrauni on siia pursanud Laki aastal 1784. Mõnede teooriate järgi saab Laki purset pidada kogunisti Suure Prantsuse revolutsiooni üheks põhjustajaks - vähe sellest, et vulkaanilised gaasid ja tuhk hävitasid viiendiku Islandi elanikkonnast (tuha alla mattunud heinamaad, nälga surnud kariloomad ja inimesed), tuhapilved jõudsid atmosfääri ülemistesse kihtidesse ning põhjustasid nii külma suve kui külma talve ka Euroopas (ja kaugemalgi). Näljas rahvast on lihtsam barrikaadidele õhutada...
Igatahes on Laki 1784. aasta purse maailma katastroofilisemate vulkaanipursete top-10 hulgas.

Seda samblavaipa on niisiis punutud ca 250 aastat...
 Islandi kivid on omaette vaatamisväärsus. Rand Vikis.
 Eesti Ema nr 3 ja kivid teel Jöklasa juurde.
Jökulsárlóni laguun. Ilus iga ilmaga ja igal kella- ning aastaajal.

Jökulsárlóni laguun hakkas Breiðamerkurjökulli liustiku äärde moodustuma 1930ndatel aastatel. Laguuni põhi on merepinnast tükk maad allpool ja seetõttu voolab merevesi tõusu ajal laguuni ning mõõna ajal jälle mere poole. Laguunis hulbivad liustikust murdunud jääkamakad ja purjetavad aeglaselt sulades mere poole. Pärast tugevamaid tuuli-torme on kamakaid rohkem ja nad on suuremad.
Külmetab ega söö midagi...


Kuidas teile meeldiks omada... vaat seda!
 "Mäkke! Mäkke! Mäkke!" kamandab Eesti Ema nr.3 ja ei pea selle all üldse õunatooteid silmas...
Poolel teel mäe otsa. All meie "koduküla".
 Kviamyrarkambur. Teel järjekordse liustikusaba juurde.Ja eksole, küll on hea, kui inimesed ennast korralikult riidesse paneevad - noh nii, et neid on võimalik pildi pealt üles leida!

 Tuleb täpike. Ühelt poolt. Istub kivile. Kivi on Haadla kraater-augus.
Svinafell ja Svinafelljökull. Imelikul kombel ei olnud ma sellesse imeilusasse kohta veel sattunudki!



Svartifoss.
 Teel Svartifossi juurde. Kindlapeale on sellel kosel ka nimi!

Vat nii toredasti me siin elamegi. Oh Kaera-Jaan, oh Kaera-Jaan...!
 Ilusat suve teilegi!

Ahjaa, kui keegi peaks ka tahtma nii ilusatest asjadest osa saada, siis järgmise aasta augustikuus on näiteks selline võimalus: http://abz.ee/tours/island-2019/





No comments:

Post a Comment