Pärast suveajale üleminekut on Lapimaal eriti intensiivselt lund sadama hakanud.
Esmaspäeval
saime teada, et teisipäev, aga võib-olla ka kolmapäev, on meil vabad.
Nii öeldigi. Mis selle teadmisega peale hakata, seda ei öelnud enam keegi.
Isegi ilmajaam mitte. Tema ütles, et teisipäeval on igal pool kole, aga
kolmapäeval Nordkapis võib-olla ei ole.
Koostasime
kaks plaani. Mõlemad algasid sellega, et tuleb minna Inarisse. Sealsed
inimesed polegi meid veel näinud. Ja kui peaks juhtuma, et saame ka
järgmise päeva vabaks, siis sõidame edasi Nordkappi. Sest sinna tulevad
ju inimesed üle ilma kokku, kes kõik meid näinud ei ole...
Hommikul
aknast välja vaadates valisime stiili: must ja valge. Ja kõik need vahepealsed
varjundid. (Küsimus suurele ringile: kuidas on õige, kas "50 halli (missugust?) varjundit" voi "50
halli (mille?) varjundit?")
Autosse istudes märkasin, et Kaili
oli ikkagi salaja roosa pluusi selga pannud ja veel punase jope ka kohvrisse peitnud. Pluusil olid valged triibud küll ja jopelgi mõni valge lapike, aga ikkagi... Kõik teised - st mina, auto ja ilm - pidasid
kangelaslikult stiilist kinni. Kogu selle issandama päeva, mis
igas mõttes akvarellmaale meenutas. Kõik see, mis taevast tuli,
oli värvist sõltumata väga märg ja kõik see, mis maas, oli samuti värvist sõltumata väga märg.
Teekond Inarisse oli nagu
sõit omaenda kodusel Võrumaal: Lapimaa kohta üllatavalt lopsakad
kuused, segamets (pole samuti siin tavaline) ja künklik-käänuline tee.
Öösel oli sadanud tubli 10 cm ilusat puhast lund. Imekombel polnud
keegi kiirustanud seda ka ära aurama. Oli see vast üks vagur kant! 100
km kohta kohtasime 1,5 autot. Tee ääres oli ka kaks küla. Mõlemad
koosnesid külasildist ja ühest majast. Üks küladest oli nime saanud ilmselt oma ainukese elaniku käest: Ivalon Matti.
Pisut
enne Inarit oli keegi meile jõe tee kõrvale laotanud, Lemmenjõe. See
oli kohati täitsa lahti ja need kohad olid siis ka kenad kõrgemalt
vaadata. Kujutasime endale ette hõbedaselt sulpsutavaid lõhesid vees
mängimas ja talveunest ärganud karusid selle üle rõõmustamas... Sedasorti
naivistlik-romantilist mõttelendu ergutasid kaardil olevad nimed - Jänispäät, Hammastunturi...
* * *
* * *
Inarist Nordkappi jäi vaid suurusjärk 400 km. Esimesed 30 sellest oli
ilus must asfalt. Tore vaheldus eelnenud 200-le km-le kõrvalteel! Aga siis oli tee korraga jälle paksult lund täis. Maastiku enda olid nad kurdudeks vajutanud ja
põhja poolt peotäie rekkasid tulema pannud. Iga rekka ehmatas ühe pisema
vastutulija kraavi. Neile õnnetutele oligi siis armas Jumal Inari poolt
kaks inglit hõbedases Hondas teele läkitanud.
Punane maastur
kraavis kuulus norrakale. Tema tulevik oli tume. Me oleks võinud teda
päästa küll, kui ta oleks taibanud nöörijupi kodunt kaasa võtta. Nüüd saime
teda ainult lohutada. Usume, et kaks kaunist inglit sellisel raskel
hetkel tõid tema armetusse päeva veidikenegi valgust.
Järgmisena
kõhutasid kraavis venelased. Seda oli juba kaugelt näha rahvusvärvides
paela pealt, mis autole sappa oli seotud. Päästeinglid püüdsid kogu
hingest ja Honda jõust, aga venelane kõhutas kangekaelselt Lapimaa
vesisel lumel, rattad vabalt õhus vurramas.
Sellegi pere hingesoppi jäi valgustama teadmine, et kõik inimesed on ilusad ja head.
Vaatamata
viletsatele ilmastikutingimustele muutus maastik uha norrasemaks. Kuni
korraga oligi Norra. Ilm sellest paremaks ei läinud. Pigem vastupidi -
juurde oli tulnud uus tegur, meri, ja kõik need hülgehallid ja muud
varjundid.
Pluss kanjonid ja jääkosed. Viimased kiskusid juhi tähelepanu põhitööst ohtlikult eemale.
Pluss teeäärsed korralikult riitalaotud kaljud, mis iga hetk lubasid meile kaela kukkuda - vähemalt ähvardasid sellega liiklusmargid. Pidevalt.
Pluss ca 7 km pikkune tunnel, mis meid merepõhja viis ja õnneks ka maa peale tagasi tõi. Tunnel oli veel aastani 2012 tasuline, aga norrakatel on selline tore aus meelelaad, et kui üks sild või tunnel on oma ehituskulud tasa teeninud, võetakse maks pealt maha.
Pluss kanjonid ja jääkosed. Viimased kiskusid juhi tähelepanu põhitööst ohtlikult eemale.
Pluss teeäärsed korralikult riitalaotud kaljud, mis iga hetk lubasid meile kaela kukkuda - vähemalt ähvardasid sellega liiklusmargid. Pidevalt.
Pluss ca 7 km pikkune tunnel, mis meid merepõhja viis ja õnneks ka maa peale tagasi tõi. Tunnel oli veel aastani 2012 tasuline, aga norrakatel on selline tore aus meelelaad, et kui üks sild või tunnel on oma ehituskulud tasa teeninud, võetakse maks pealt maha.
Pluss maanteetaskutesse pargitud
autod. Ühtegi hingelist näha pole, maastik täiesti väljasurnud näoga, aga kõik taskud on autosid
täis. Tööpäeval keset nädalat! Selgus, et
paljudel norrakatel on nii lihavõtte-eelne kui sellele järgnev nädal
töölt vaba ja nii nad nad kihutavadki oma onnikestesse - kes mäkke, kes mere äärde.
Uskumatu, kui pikalt seal "üleval" juba valge on - isegi suure halli pilve toel jõudis
hämarus kohale alles ca kl 21. Hommikul 5 ajal oli igatahes juba valge.
Seda kõike aitas illustreerida hall wifi-ilmajaam Allani ja Olga
aknalaual.
Allan ja Olga, üliarmsad, soojad ja arukad noored inimesed, võimaldasid meile öömaja ca 30 km enne Nordkappi. Oleme nii öömaja kui võimaluse eest nendega tutvuda neile väga tänulikud!
Allan ja Olga, üliarmsad, soojad ja arukad noored inimesed, võimaldasid meile öömaja ca 30 km enne Nordkappi. Oleme nii öömaja kui võimaluse eest nendega tutvuda neile väga tänulikud!
Huvitav et Jumal unustas inglitele nööri kaasa panemast??? Ta vist ikka irvitas nende venelaste ja norraka üle kui kaks rõõmsat hõbedase Hondaga naisterahvast nende piina pealt vaatama saatis...
ReplyDelete