Pikk iga, igakülgne õnn ja harmoonia peaksid meile nüüd
küll igavesest ajast igavesti tagatud olema. Sest oma Hiina-retke ajal käisime
läbi nii Taevaliku Puhtuse kui Ülima
Harmoonia väravast, väisasime nii Ülima
Harmoonia kui Kestva Harmoonia
kui Igavese Harmoonia kui Igavese Kaitse paleed, astusime sisse
nii Õnne ja Pikaealisuse kui Kümne Tuhande Rõõmu hoonesse,
panustasime Heatahtlikkuse ja
Pikaealisuse paviljonile ning Pilvede
Hajutamise omale, väsimusest vaarudes tuigerdasime Tarkusemere templisse, lõõtsutasime kuumaväsimusest nii Vooruse
ja Harmoonia kui Harmooniliste
Mõnude aias... Pikaealisuse mäe
otsa pidime ju ka ronima. Hea Saagi
palvemaja pidi äärepealt meelest minema...
Katusekujude värk on ka tohutu sümboolika. Olulised on nii kujukeste arv kui värv. Kuldkatus oli üldse ainult keiserliku kamba eesõigus.
Pühade üritustega alustasime kohe, nagu kohale jõudsime.
Läänemaailma inimesed ehitavad ühe pühakoja ja tehtud.
Võib-olla nad teevad selle küll hullsuure, aga see on üks asi. Üks tükk. Üks
Milano katedraal või üks Urvaste kirik.
Hiinlaste pühapaik on terve labürint neid
eelpoolloetletud väravaid, paviljone, paleesid,… Ega ausalt öelda suurt vahet
pole ju ka, kas tegemist on keisrikoja või mõnele taevasele tegelasele
pühendatud hoonega – keiser on Taeva poeg ja iga tähtsam templikompleks tähendab
hektarite viisi pühadust.
See pilt on nüüd küll netist näpatud, aga endal mul helikopterit Hiinas kaasas põlnd. Ja siit on ilusasti aru saada, mida ma mõtlesin lausega "hektarite viisi pühadust". Sina, rumaluke, lähed pahaaimamatult peaväravast sisse ja enam sa sellest pühaolemisest ei pääse, muudkui marsid ühest värvilisest teise... Laama templi kompleks on pildil.
Laama tempel olla Pekingi kõige kaunim
templikompleks. Ehitatud 17. sajandil (algselt ühe printsi elupaigaks) ja
koosneb viiest peapaviljonist, iga järgmine eelmisest suurem ja võimsam.
Kaunistusteks segu hani, mongoli ja tiibeti motiividest (millel aga meiesugused
võhikud vahet ei oska teha).
Esimeses hoones võtab meid vastu naerev Buddha. Mee ei
oska veel midagi halba kahtlustada ja naeratame vastu. Seda enam, et meile on
igaühele pihku pistetud terve karp viirukiküünlad – et me ometi rumalast peast
võimalust kasutamata ei jätaks. Sütitame neid siis kolme ja kuue jne kaupa,
mõtleme kõikide sugulaste ja sõprade ja teiste toredate inimeste peale ja
soovime kõigile head-paremat.
Ühes järgmistest paviljonidest on Buddha ümber neli
taevast kuningat.
Ühes järgmistest Buddha kolm avaldumisvormi.
Ühes järgmistest 18 taassündide ahelaist vabanenu
skulptuurid.
Viimases Maitreja, tulevase maailma Buddha, ühestainumast
sandlipuust välja tahutud 17-meetrine skulptuur. Selle on nad Quinnessi
raamatusse kah sokutanud.
Rahumeelsed ja raevukad jumalused. Viirukilõhnas
pöörlevad palveveskid. Igasse ilmakaarde kummardavad inimesed. Ja palav. Mungad
on ilmselt tuppa külma läinud
Viirukilõhnas
pöörlevad palveveskid - siin suur kuldne trummel pildi keskel.
Haakrist on budismis päikese sümbol ja hea õnne märk.
Taassündide ahelaist vabanenud - on ikka vast rõõm!
Budistliku templi palvetuspadjad
Konfutsiuse tempel näeb võhiku silmale enam-vähem samasugune välja nagu Laama tempel.
Tänapäeva inimesel muidugi nii palju aega enam ei ole. Tema ostab endale soovilipiku - võimalik, et templimeeste poolt punutud - isegi soovi ei pea ise välja mõtlema, kõik on juba sinu eest ära tehtud - ja siis riputab selle teiste samasuguste juurde.
Keelatud linn ehk endine keisri paleekompleks püsis
keelatuna ligi 500 aastat, enne, kui ta 1949 lihtrahvale avati.
10 m kõrgete müüride (760 x 960 m) vahele jääb 72 ha
suurune kompleks 999 ehitisega. Ikka suuremad ja suuremad hooned ikka suuremate
hoovide keskel. Hooned on paigutatud sümmeetriliselt. Kuldsed katused – Mingi
ja Qingi dünastiate ajal oli kuldne keiserlik värv. Hani dünastia ajal oli
keiserlikuks värviks näiteks must.
„Unversumi keskpunkt” keelatud linn oma loendamatute hoonete (999) ja siseõuedega
Draaakoniseinu on samuti pea igasse kohta tehtud, kuhu keisrid oma jala torkasid. Need keisrid olid neil veidi aravõitu, kartsid vaime, aga et hiina vaimud ümber nurga tulla ei osanud, siis ehitati neile seinu ette...
Kõik sissepääsud ja väravad on varustatud suhteliselt
kõrge lävepakuga, millest üleastumine ei olegi suvaline teema. Naine peab sealt
üle astuma parema jalaga, meees vasakuga.
Keelatud linna viimasteks tegelasteks on suur susserdaja
keisrinna Cixi ja tema poolt troonile seatud Hiina viimane keiser Pu Yi.
Pu Yi sattus troonile 3-aatasena (1908) tänu Cixi
surivoodi-otsusele ja „valitses” kolm aastat. 1912 kuulutati välja Hiina
Vabariik.
Kena selle keisri elu just polnud. Esmalt lahutati
3-aastane keiser oma vanematest. Mõni aeg pärast seda tegi poisi ema
enesetapukatse oopiumi üledoosi toel. Isa tohtis poisiga kohtuda kord kahe kuu tagant
ja siis ka vaid paar minutit. Vanemlikku armastust ei saanud laps seega just
ülearu tunda. Läheduse puudumise – võimalik, et mitte ainult! - tõttu tekkisid
lapsel seedehäired. See on nokk-kinni-saba-lahti lugu: kogu Hiina toitumine on
ju rajatud sellele, et iga viimane kui tervisehäda tuleneb valest toitumisest.
Keisri toitumine läks ülirange kontrolli alla, sest „Tema Majesteedi keha on püha keha!”
Lapskeisrit hakati praktiliselt näljutama. Kõige selle juures on aga
paleedokumentides kirjas, et tilluke 4-aastane keiser, keisrinna ja keisri neli
elukaaslast on ühe kuu jooksul ära söönud 2 tonni liha, 388 kana ja parti,
seejuures lapskeisrile on sellest kogusest ette nähtud 400 kg sealiha ja 240
kana-partii, mis teeb 14 kg liha ja 9 lindu päevas! Ilmselt elasid eunuhhid,
nende sõbrad ja sugulased piisavalt prisket elu.
Pärast Hiina Vabariigi väljakuulutamist lubati Po
Yi'l mõnda aega Keelatud Linnas edasi
elada.
18-aastaselt saadeti ta paleest minema. Noormees pages
jaapanlaste juurde, kes tegid temast 1932 (või 1934?) oma marionettriigi
Põhja-Mandžuuria valitseja. Tänu sellele sai Po Yi'st pärast II Maailmasõda
sõjakurjategija, kes relvarahu järel Siberisse vangi susati. 1950 anti endine
keiser Hiina kommunistidele välja, need kasvatasid teda veel kümmekond aastat
vanglas ideoloogiliselt ümber ja aastal 1959 otsustasid lõpuks, et mees on
süütu ning lasid lahti. Järgmised ehk viimased 7 aastat oma elust elas keiser
tavalise Pekingi kodanikuna, töötas aednikuna ja tuhnis vabal ajal ringi Hiina
Keiserlikus arhiivis (ja sai sel teada, mida kõike ta oma eluajal söönud on J) ... Po Yi on kirjutanud oma elust autobiograafia ja ehkki
see on kirjutatud „ideoloogilise ümbersünni järel”, on ikkagi veider mõelda,
millised võivad siin ilmas inimsaatused olla.
Taevatemplisse pääseb kolmikväravast: idapoolsest
avast sisenes keiser, keskmisest Jumalused ja läänepoolsest ametnikud. Siin
käis Taeva poeg taevaga suhtlemas, taevale aru andmas ja annetamas.
Keisri ülesanne oli tagada, et alamad oleksid toidetud.
Põud, üleujutused või halb viljasaak tähendasid seda, et jumalad on keisrist
tüdinud ja valitseja volitustega on lõpp käes. Niisiis oli vaja suurejoonelist
ja uhket kohta, kus jumalaid lepitada.
Igal kevadel kündis keiser kolm vagu, iga pööripäeva eel
pidas kolm päeva paastuja iga ohverduse eel löödi pühas tapamajas maha
pullvasikas, lammas, siga ja hirv. Siis ronis keiser suurele kivialtarile, kus
tegi ohverdusi veini ja toidu näol ning tagus otsaesist vastu külma
marmorpõrandat.
Templikompleksi pindala on 270 ha.
Chuandixia templisse toodud annetused
Suvepalee on Hiina valitsejate Petrodvorets, isegi
ehitatud on need suhteliselt ühel ajal. Koht, kuhu keiserlikud kõrgused
põgenesid linnaleitsaku eest, on veel suurem kui Keelatud linn ise. Rohelisem
ka. 290 ha.
Pärast kõiki neid
pühadusi pole meil enam mingit isu minna Tanzhe templisse, aga
ometi me sinna satume. Sest oleme otsima läinud Stuupametsa. Me isegi leiame
selle, kuid ei suuda selleks ajaks enam uskuda, et Hiinas võiks mõni
huviväärsus turistile ka tasuta olla – nende eest küsivad nad raha ikka
korralikult. (Hiina on odav maa, sellepärast kulub seal palju raha!)
Kannatlikult piletikassat otsides leiame koha, kus müüakse pääsmeid Tanzhe
templisse... ja kuna keegi ju ühtegi sõna ristiinimestega ei räägi, siis
loodame, et ehk on see üks ja sama pääse...ˇ
Iseenesest oli muidugi Tanzhe ka täiesti kena koht.
Stuupametsa sai täiesti tasuta. Veidi mahajäetud näoga paik, kus ridamisi kuulsatele ja veel kuulsamatele munkadele püstitatud stuupad, vanim aastast 1115. Eriliselt rahulik ja eriliselt hea olemise koht.
Iseenesest oli muidugi Tanzhe ka täiesti kena koht.
Stuupametsa sai täiesti tasuta. Veidi mahajäetud näoga paik, kus ridamisi kuulsatele ja veel kuulsamatele munkadele püstitatud stuupad, vanim aastast 1115. Eriliselt rahulik ja eriliselt hea olemise koht.
Püha mäe Hua Shan’i otsas käisime ju ka. Ma usun, et me
oleme oma elupäevade lõpuni kaitstud ja hoitud.
Hiina Müüril küsin Marelt retoorilise küsimuse: „Kuidas
inimesed üldse tulevad selle peale, et „läheme võtame teistelt ära“? – „Ja siis
öeldakse, et Jumal tegi inimese oma näo järgi,“ vastab Mare sama
retooriliselt….
No comments:
Post a Comment